تبلیغات
بهداشت محیط زیست - آیا شیر برای زانوهای شما مفید است؟
زمین پاک و سالم=زندگی سالم
آیا شیر برای زانوهای شما مفید است؟
جمعه پنجم اردیبهشت 1393 ساعت ساعت 13 و 42 دقیقه و 20 ثانیه | نوشته ‌شده به دست سیدپور | ( نظرات )

آیا شیر برای زانوهای شما مفید است؟

شیر فواید زیادی برای بدن انسان دارد. یکی از این فواید بر اساس گزارش مجله پریونشن، تاثیرات مثبت آن بر زانوهاست. بر اساس یافته های پزشکی که بتازگی منتشر شده است، نوشیدن شیر بدون چربی یا کم چرب پیشرفت آرتروز زانو را در زنان به تاخیر می اندازد. پژوهشگران 2148 شرکت کننده را که به آرتروز زانو مبتلا بودند، انتخاب کرده و از طریق تصویربرداری اشعه x وضع داخلی زانو را مورد بررسی دقیق قرار دادند تا ببینند فاصله میان دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو چقدر است. دکتر متیو هوسا از دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: «آرتروز زانو یک بیماری پیشرونده است و در حین پیشرفت این بیماری، غضروف مفصل زانو آرام آرام تحلیل می رود و در نتیجه فاصله میان استخوان های اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو کم خواهد شد. به عبارت دیگر فضای مفصل زانو کاهش می یابد.»

پژوهشگران در این مطالعه به مدت چهار سال، مصرف لبنیات این شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار دادند و سالی یکبار نیز فضای داخلی مفصل زانوی این افراد را اندازه گیری کردند. در نهایت معلوم شد زنانی که بیشتر شیر نوشیده بودند، یعنی هفته ای هفت لیوان یا بیشتر، میان استخوان های اصلی مفصل زانویشان کمتر فاصله افتاده بود. این یافته ها نشان می دهد مصرف روزانه شیر روند پیشرفت آرتروز زانو را کند می کند. پیشتر نیز مطالعه محدودتری نشان داده بود شیر می تواند به زانوهای آرتروزی کمک کند. درست است که متخصصان هنوز توضیح دقیقی برای این خاصیت شیر کم چرب ندارند، اما شاید بتوان گفت ترکیبات قوی کلسیم و ویتامین D در شیر سبب این خاصیت می شود، زیرا می دانیم این ترکیبات تحلیل استخوان ها را کاهش داده و خطر سایش استخوان ها را نیز کم می کند.

اما چرا می گویند فقط شیر بدون چربی یا کم چرب از این خاصیت برخوردار است؟ اول آن که این تنها نوعی از شیر است که بیشتر شرکت کنندگان در این مطالعه می نوشیدند. دیگر آن که به طور کلی طیف وسیعی از یافته های علمی تاکید می کنند ضرر و زیان لبنیات دارای چربی فراوان از فوایدش بیشتر است: مثال بارز این یافته ها یکی دیگر از نتایج این پژوهش است. این مطالعه نشان می دهد مصرف پنیر، به دلیل میزان بالای چربی اشباع، سبب افزایش روند آرتروز زانو شده است. به این ترتیب متخصصان توصیه می کنند خانم ها شیر کم چرب را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند؛ زیرا این شیر و به طور کلی خوراکی های سرشار از کلسیم در حفظ تراکم استخوان ها و پیشگیری از ابتلا به آرتروز مفید است. صرفا نوشیدن یک لیوان شیر کم چرب در روز یا دریافت روزانه 1000 میلی گرم کلسیم از طریق منابع غذایی کم چرب کمک شایانی به مراقبت از همه استخوان های بدن خواهد کرد./ ضمیه سیب


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
  -------------- ----------- -----------
صفحات
نویسندگان
برچسب ها
نظر سنجی
آیابرای نویسندگی و طراحی وتشکیل انجمن می توانید دست دوستی داده و با ماهمکاری کنید؟



دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
 ------------------------------------------

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

-------------------- -------------- --- تماس با ما ------------------------ ---------------------------
 ------------------------
weblogbartar.ir
weblogbartar.ir
------------------ -------------------------




------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
------------------------------------
-------------------------------- ------------------------------- -----------------------------

بهداشت محیط زیست

-----------------------------

بهداشت محیط زیست

------------------------------ --------------------------------
--------------------------
--------------------------------- تماس با ما ------------------------