تبلیغات
بهداشت محیط زیست - روزه داری درماه مبارک رمضان
زمین پاک و سالم=زندگی سالم
 

بر روی این دامنه اینترنتی

سیستم مدیریت محتوا

پارس

سی ام اس

نصب شده است که نرم افزاری قوی جهت

طراحی سایت

می باشد.

طراحی وب

با استفاده از

پرتال

(

پورتال

) پارس منجر به

طراحی وب سایت

شما می شود.

طراحی وب سایت

کپی رایت

پورتال

پارس

فواید بهداشتی روزه


تاثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

ماه رمضان و روزه داری با تغییر رژیم معمول روزانه و وعده های غذایی، در دریافت میزان انرژی روزانه تغییراتی به وجود می آورد. گذشته از تغییر زمان وعده ها، مواد غذایی که در این ماه وارد الگوی مصرف روزانه می شوند نیز تغییراتی را در همین روند ایجاد می کنند. این تغییرات برای کسانی که به هر دلیل از رژیم غذایی خاصی در روزهای عادی پیروی می کرده اند مهم تلقی می شود، برای مثال افرادی که برای افزایش وزن تلاش می کنند و یا آنهایی که برای کاهش وزن خود به رژیم لاغری روی آورده اند، در معرض این تغییرات قرار می گیرند و چنانچه نتوانند خود را با این تغییرات وفق داده و برنامه غذایی خود را با این تغییرات متناسب کنند، ممکن است در ادامه رژیم های غذایی خود با شکست مواجه شوند. یکی از مهم ترین فواید روزه داری، بهبود وضعیت بدن و تناسب اندام است که با سوخت بافت چربی و کاهش انرژی دریافتی میسر می شود، بنابراین در صورتی که فرد روزه دار توصیه های بهداشتی را رعایت کند، به طور طبیعی پس از ماه رمضان، به دلیل کاهش چربی های بدن باید تا چند کیلوگرم کاهش وزن پیدا کند.روزه و کاهش وزناین روزها سفره های سحری وافطار خیلی ها با انواع غذاهای چرب و شیرین مانند حلوا، کاچی، خرما، شله زرد، شیربرنج چرب و شیرین و بالاخره زولبیا و بامیه رنگین می شود. نتیجه اینکه پس از یک ماه روزه داری نه تنها وزن کم نمی کنیم، بلکه با چند کیلو اضافه وزن دوباره به رژیم غذایی معمول خود برمی گردیم و روند چاقی و اضافه وزن را با الگوی غذایی غلط همچنان دنبال می کنیم. تهیه انواع و اقسام خوراکی ها، شیرینی های گوناگون در مهمانی های افطار نه تنها موجب از بین بردن آثار معنوی روزه می شود، بلکه با اسراف و پرخوری سرانجام اضافه وزن و چاقی را به همراه دارد.چاقی با ذخیره بیش از حد انرژی به صورت چربی در بدن تعریف می شود. این مشکل در اثر عدم تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی ایجاد می شود. چاقی از عوامل خطر بروز بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، افزایش چربی های خون، دیابت نوع دو، بیماری های قلبی عروقی و بعضی از انواع سرطان ها است. بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 60 درصد جمعیت میانسال کشور مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند. با توجه به شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در این گروه سنی و نقش چاقی به عنوان عامل خطر در بروز بیماری های مزمن و عواقب اقتصادی و اجتماعی آن، لزوم توجه به این معضل بهداشتی بیش از پیش آشکار می شود. به ویژه آن که تحقیقات نشان داده است حتی مقادیر متوسط کاهش وزن به میزان 5 تا 10 درصد، در کاهش خطر بروز بیماری های مرتبط با چاقی بسیار موثر است. بیماری های مرتبط با چاقی و عوارض ناشی از آنها باعث ایجاد بار مالی بر کشور می شود، به طوری که بر اساس برآوردها هزینه ناشی از چاقی 2 تا 8 درصد کل بودجه مراقبت های بهداشتی را در بر می گیرد. با توجه به این نکات مشخص می شود کسانی که برای کاهش وزن خود تلاش می کنند، باید در این ایام نیز مراقب دریافت کالری خود باشند تا تلاش های آنها بیهوده نشود.یک نکته قابل تاملیکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است به علت ناترازی تغذیه ای طی ماه رمضان به وجود آید، افزایش چربی های خون بر خلاف انتظار است. بسیاری از افراد طی این ماه دچار بد خوری و یا پرخوری می شوند و در مصرف مواد غذایی افراط می کنند، به گونه ای که ممکن است حتی در عین کاهش وزن، میزان چربی خونشان افزایش یابد. علت اصلی این مشکل افراط در مصرف شیرینی ها و مواد غذایی چرب ناسالم از جمله زولبیا و بامیه است.با برنامه ریزی درست برای تغذیه و مصرف صحیح مواد غذایی در این ماه و پرهیز از زیاده روی در خوردن غذا، می توان از برکات معنوی این ماه سود بیشتری جست و فواید بهداشتی روزه را به دست آورد.مصرف بی رویه این مواد غذایی می تواند متابولیسم (سوخت وساز) بدن را مختل کرده و عوارضی برای بدن ایجاد کند. بنابراین باید از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ کرده به شدت خودداری کرد، چون بر خلاف آنچه مردم گمان می کنند که طی ماه رمضان به واسطه روزه گرفتن وزن افراد کم می شود و همچنین افرادی که دچار چربی خون بالا هستند، چربی خون آنها کاهش می یابد، در بسیاری از موارد مشاهده شده که پس از ماه رمضان نه تنها کاهش وزن ایجاد نشده، بلکه موجب افزایش وزن و چربی خون هم شده است. اگر روزه داری به شیوه صحیح انجام شده باشد، می تواند با کاهش کالری دریافتی، نوع خوب کلسترول یا hdl را در بدن افزایش داده و موجب کاهش کلسترول بد یا ldl شود، در غیر این صورت کلسترول بد خون افزایش می یابد. به علاوه مصرف زیاد مواد غذایی چرب هنگام افطار موجب بی اشتهایی در هنگام سحر می شود، چون هضم چربی ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی تر است. خوردن خوراکی ها و مواد غذایی تا دیر وقت و به تاخیر انداختن زمان خواب، موجب بی اشتهایی و بی حوصلگی هنگام سحر می شود، بنابراین اگر وعده افطار به صورت مناسب مصرف شود، مشکلی برای وعده سحر ایجاد نخواهد شد.روزه و افزایش وزنبر خلاف افراد چاق، افراد لاغری که برای افزایش وزن تلاش می کنند، سوال می کنند که چگونه می توانند طی ماه رمضان، به رژیم خود ادامه دهند. در پاسخ به این گروه موارد زیرتوصیه می شود: شما می توانید در طول ماه مبارک رمضان نیز از رژیم افزایش وزن خود پیروی کنید. برای این کار می توانید غذاهای با کالری بالا و حجم کم که بیشتر غذاهای چرب و شیرین هستند را البته با در نظر گرفتن سالم بودن آنها استفاده کنید؛ برای مثال در سوپ های خود خامه اضافه کنید. برنج خود را با کره میل کنید. همچنین می توانید به خورش ها، قدری آرد اضافه کنید تا هم غلیظ تر شوند و هم میزان کالری آنها بیشتر شود.استفاده مناسب از مواد غذایی شیرین مانند خرما، شله زرد ، فرنی، حلوا ، کاچی و شیربرنج با عسل، راه دیگری برای دریافت کالری بالا است.استفاده از تمام وعده های غذایی و میان وعده ها در مدت زمان مجاز، به دریافت مقادیر اضافی کالری کمک می کند، بنابراین به خصوص وعده سحری را از دست ندهید و آن را جایگزین وعده ناهار که حذف می شود، کنید.

رییس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت:
روزه‌داران مصرف میوه و سبزی را فراموش نكنند
برای پیشگیری از نفخ معده، غذاهای چرب و نوشابه‌های گازدار نخورند

سرویس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/05/22
08-13-2010
11:20:38
8905-12809: كد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: بهداشت و درمان - خانواده

رییس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تاكید بر صرف كامل وعده سحری در ماه رمضان گفت: بهتر است، روزه‌داران در ایام روز‌ه‌داری از شام سبك استفاده كنند.

دكتر ابوالقاسم جزایری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، گفت: به منظور كاهش احساس تشنگی در طول روز، لازم است در وعده سحر به مصرف كافی مایعات از جمله آب، دوغ كم نمك و غیره توجه شود.

وی با تاكید بر لزوم مصرف میوه‌جات و سبزیجات از جمله كاهو در وعده سحری، ادامه داد: سبزیجات و میوه‌جات از مقدار زیادی آب برخوردارند كه در طول چند ساعت به تدریج آزاد می‌شود و كاهش احساس تشنگی در طول روز را سبب می‌شود. همچنین به افرادی كه عادت به مصرف چای در وعده سحری دارند توصیه می‌شود كه از چای كمرنگ استفاده كنند.

مشاور تغذیه‌ای معاونت بهداشتی وزارت بهداشت بر ضرورت صرف وعده افطار و شام به صورت جداگانه افزود: بهتر است هنگام افطار از مواد غذایی سبك مانند كشمش و خرما استفاده شود، چرا كه شیرینی این مواد غذایی مقداری گرسنگی را كاهش داده و فرد می‌تواند پس از گذشت یكی - دو ساعت وعده شام را صرف كند.

وی به روزه‌داران توصیه كرد كه در ایام روزه‌داری از شام سبك استفاده كنند و گفت: مصرف شیربرنج، حلیم بدون روغن، كوكو و كتلت كم چرب و مواردی از این قبیل برای شام بسیار مناسب است، چرا كه شام سنگین سبب می‌شود تا فرد هنگام سحر احساس گرسنگی نداشته و نتواند به میزان كافی از مواد غذایی استفاده و در نتیجه در طول روز احساس گرسنگی داشته باشد.

به گفته رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف زیاد مواد غذایی به ویژه غذاهای چرب و شیرین در ماه رمضان احتمال بروز چاقی در روزه‌داران را افزایش می‌دهد. همچنین بهتر است در ایام روزه‌داری پس از خوردن شام از سبزیجات، میوه‌جات و آب به میزان كافی استفاده شود.

وی با تاكید بر استفاده از چهار گروه مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات، شیر و فرآورده‌های شیری (به جز خامه و كره) و سبزی و میوه در ایام روزه‌داری ادامه داد: همچنین بهتر است از سبزیجات و میوه‌جات به صورت متنوع استفاده و به میزان كمتری از گوشت قرمز مصرف شود. مصرف تخم مرغ نیز برای روزه‌داران مفید است.

جزایری توصیه كرد كه در ایام روزه‌داری از غذاهای تصفیه شده كمتر استفاده شود و گفت: استفاده از غذاهای تصفیه شده مانند نان‌های دارای آرد سفید (نان لواش و نان فانتزی و ...) بروز یبوست در فرد روزه‌دار را سبب می‌شوند. بنابراین بهتر است روزه‌داران از نان سنگك و دیگر نان‌های سبوس‌دار مانند نان جو استفاده كنند.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت استفاده از غذاهای پرچرب، سرخ شده و ادویه‌دار و همچنین نوشابه‌های گازدار را برای روزه‌داران توصیه نكرد و گفت: بهتر است به منظور پیشگیری از سوء هاضمه و نفخ معده از مصرف این مواد غذایی هنگام روزه‌داری پرهیز شود. مصرف انواع آش و حلیم با روغن و شكر نیز برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود، چرا كه این مواد غذایی از جمله غذاهای سنگین هستند. با رعایت این موارد احتمال بروز سوزش سردل و ورم معده به دنبال روزه‌داری در فردی كه از نظر بیماری‌های گوارشی سالم است، كاهش می‌یابد.

  سفارشهای عمومی برای تغذیه در ماه مبارک رمضان

·        هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد ، نوشابه ومانند اینها جدا خودداری کنید . به جای آب سرد کمی آب گرم


 

یا چای میل کنید .


 

·        افطار راباخرما ، کشمش ، عسل وبطور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید . به این ترتیب اشتها کنترل می شود


 

وپرخوری کمتر پیش می آید .


 

·        خوردن چای شیرین کم رنگ ، شیر گرم ، فرنی وحلیم کم روغن در آغاز افطار مناسب است .


 

·        سبزی را درافطار میل کنید ، سبزی در سحری ، گاهی منجر به تشنگی در طول روز میشود .


 

·        از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید ، آب در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی واختلال در


 

هضم می شود .


 

·        حتما برای صرف سحری ، کمی زودتر از خواب برخیزید تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر ومناجات ،


 

بدون عجله وبا آرامش سحری بخورید . حتی اگر میل به خوردن غذا ندارید ، آب ، چای ، شیر ومانند این ها را فراموش


 

نکنید .


 

·        از خوردن تنقلات فراوان ، انواع دسرها وشیرینی ها با شکر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری کنید .


 

·        حتما در غذای افطار وبه خصوص سحر میوه میل کنید .


 

·        در طول زمان روزه از رفتن به حمام داغ ، خون دادن ، وکارهایی که موجب ضعف و بی حالی می شود خودداری


 

کنید .


 

·        سالاد ( بدون پیاز) مکمل خوبی برای غذاها در ماه مبارک رمضان است .


 

·        بادنجان ، فلفل وادویه ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می شود .


 

·        اگر به اقتضای فصل گرما یا فعالیت های بدنی ، در طول روزه داری زیاد عرق کردید ، نمک از دست رفته توسط


 

عرق را ، به صورت های مختلف در افطار و سحر جبران کنید .


 

·        از تغییرات شدید در عادات غذایی نا مانوس یا غذاهایی که برای شما ناراحتی به وجود می آورد در ماه رمضان


 

خودداری کنید.


 

·        کله پاچه وسیرابی موجب تشنگی زیاد می شود .


 

·        مصرف نوشابه های گاز دار به طور کلی ودر ماه مبارک رمضان به طور خاص ممکن است موجب تحریک در معده


 

به خصوص در افراد مبتلا به التهاب معده ( گاستریت ) شود .


 

·        درماه مبارک ببش از سایر اوقات به بهداشت دهان ودندان توجه کنید . حتما بعد ار صرف افطاری وسحری دندان های


 

خود رابه دقت مسواک کنید . مسواک را طوری در لیوان قرار دهید که قسمت موئین آن بیرون بماند وزود خشک شود .


 

·        سیگار ، دشمن سلامت شما وهم نشینان شما وباعث آزار مردم است . به برکت معنویت ماه رمضان برای ترک دائمی


 

این عادت زیان بخش تصمیم بگیرید.



 
  -------------- ----------- -----------
صفحات
نویسندگان
برچسب ها
نظر سنجی
آیابرای نویسندگی و طراحی وتشکیل انجمن می توانید دست دوستی داده و با ماهمکاری کنید؟



دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
 ------------------------------------------

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

-------------------- -------------- --- تماس با ما ------------------------ ---------------------------
 ------------------------
weblogbartar.ir
weblogbartar.ir
------------------ -------------------------




------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
------------------------------------
-------------------------------- ------------------------------- -----------------------------

بهداشت محیط زیست

-----------------------------

بهداشت محیط زیست

------------------------------ --------------------------------
--------------------------
--------------------------------- تماس با ما ------------------------