تبلیغات
بهداشت محیط زیست - کاهش وزن
زمین پاک و سالم=زندگی سالم

بهترین راه برای آغاز کاهش وزن

بهترین راه برای آغاز کاهش وزن
برخی از تبلیغات کاهش وزن، بسیار جذب کننده هستند. آیا محصولاتی که با تضمین، کاهش وزن اعجاب انگیز را تبلیغ می‌کنند، واقعیت دارند؟

آیا می‌توان با روزه گرفتن، وزن را کاهش داد؟ 
پنج کیلو کاهش وزن در ده روز. من به عنوان یک متخصص تغذیه، شیوه‌های بهتری برای کاهش سریع وزن، می‌شناسم. البته، قبول دارم که برخی از تبلیغات، بسیار جذب کننده هستند. مدتها از خودم می‌پرسیدم، آیا محصولاتی که با تضمین، کاهش وزن اعجاب انگیز را تبلیغ می‌کنند، واقعیت دارند؟ یکی از دوستانم به نام جین، سالی یک بار، کاهش وزن سریع را امتحان می‌کرد. 3 روز فقط با آب میوه روزه می‌گرفت. ظاهراً، این کار جواب می‌داد. اما علم چه می‌گوید؟
 

روزه: بهترین آغاز

مردم، قرن هاست که روزه می‌گیرند. اکثراً هم به دلایل مذهبی. اما این روزها، روزه‌ی کوتاه مدت به منظور کاهش وزن بسیار رایج شده است. شاید در نگاه اول، روزه، شیوه‌ی خوبی به نظر برسد اما طبق مطالعاتی که دانشمندان موسسه تحقیقاتی رووت آبردین اسکاتلند در سال 2002 انجام دادند، گروهی از بزرگسالان به مدت 36 ساعت، روزه گرفتند و یک تا دو درصد وزن خود را کاهش دادند. (که در این دوران فقط آب مصرف می‌کردند.) و طی 6 روز توانستند، تا 5% وزن خود را کم کنند. تنها مشکل آنها گرسنگی طولانی مدت بود. اما، چربی از دست نمی‌دادند، بلکه عضله‌شان آب می‌شد. روزه آب میوه بهتر از آب درمانی است، زیرا با این کار می‌توانیم کمی کالری دریافت کنیم. در اغلب روزه‌هایی که با آب میوه گرفته می‌شوند، علاوه بر آب، روزی 12 لیوان میوه یا آب سبزیجات نیز وجود دارد. اما چنین دستور غذایی فاقد استاندارد تغذیه است.

تنها کسانی می‌توانند روزه بگیرند که سالم بوده و باید تحت نظر پزشک باشند.
 

محصولات سوزاننده چربی :با افزایش متابولیک به سوی سوزاندن چربی اضافه خود بشتابید.

همه می‌دانیم که محصولات چربی سوز، دارای داروهای محرکی هستند که با افزایش سرعت متابولیک می‌خواهند میزان سوخت چربی را بالا ببرند. اما، با افزایش متابولیسم، احتمال خطر فشار آمدن به قلب هم زیاد می‌شود. یکی از نکات مهمی که در سال 2003 آموختیم این بود که افدرا، که یکی از معروفترین محصولات سوزاننده چربی بود، باعث ایجاد حملات قلبی تا حد مرگ می‌شد. اداره غذا و دارو مکرراً فروش این دارو را ممنوع کرد. امروزه، داروهای چربی سوز، حاوی محرکهای سبکتری هستند. یکی از آنها ستیراس اورانتیوم (پرتقال تلخ) است که نسبت به افدرا مطمئن‌تر است. اما طبق تحقیقاتی که در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز انجام شده، ما نیازمند مطالعه بیشتر‌ی برای تشخیص تأثیر گیاهی و اطمینان این نوع محصولات هستیم. کافئین، یکی دیگر از فرمولهای چربی سوز است که متابولیسم را بالا می‌برد. در مطالعه‌ای که در سال 2007 انجام شد،50 میلی گرم کافئین (به میزان یک دوم فنجان قهوه) تا شش درصد میزان سوخت کالری فرد را افزایش می‌داد. ظرف چهار ساعت، تا 17 درصد کالری اضافه بدن، می‌سوخت. اما، چنین نتایجی ممکن است کاذب باشد زیرا میزان مصرف فرد معمولاً کافی نیست. افرادی که به مصرف کافئین عادت دارند، کمتر تحریک می‌شوند. فاکوکسانتین، ترکیبی است که در جلبک‌های دریایی قهوه ای رنگ یافت می‌شود. گزارش شده که نوع تحریک آن نسبت به داروهای دیگر چربی سوز متفاوت است.

طبق تحقیقات دانشگاه هاکایدو ژاپن، بر روی حیوانات، چربی قسمت شکم جوندگان پس از خوردن فاکوکسانتین کاهش می‌یافت. اما هنوز نمیتوان تضمین کرد که صد درصد روی انسان جواب دهد.
 
ضد اشتها
مغز را فریب داده تا فرمان احساس سیری بدهد. این داروها به شما کمک می‌کنند تا گرسنگی را فراموش کنید و بسیاری از محصولات هستند که از اصرار شما برای خوردن جلوگیری می‌کنند. هودیا گوردونی، گیاهی است که بومی آفریقای جنوبی و نامیبیا می‌باشد. بومیان گیاه خوار آفریقا طی سفرهای طولانی مدت که برای شکار می‌روند، این گیاه را به منظور جلوگیری از گرسنگی می‌جوند. طبق تحقیقاتِ درمانی‌ای که روی موشها انجام شده، مقداری از ترکیبات فعال هودیا را به آنها تزریق کردند، مشاهده شد که تا حد زیادی مصرف غذای آنها کاهش یافت. اما در مورد ما، انسانها، تأثیر بسزای هودیا در کاهش وزن گزارش نشده است.
 

نکته آخر

همانطور که انتظار داشتم، هیچ کدام از داروهای کاهش سریع وزن، پشتیبانی علمی نداشتند. بنابراین، نزد یکی از دوستانم به نام جین هاروی برینو، رئیس بخش تغذیه دانشگاه ورمنت و مولف کتاب روش صحیح خوردن (انتشارات کانتری من، 2007) رفتم. او گفت: "بهترین راه برای آغاز کاهش وزن، ایجاد قوانینی است که به رژیم غذایی شما برنامه می‌دهد." جین معتقد بود که کالری را باید کم کرد اما غذاهای اصلی را باید به اندازه کافی خورد. به طور معمول نباید کالری روزانه‌ی غذا زیر 1200 باشد، بلکه برای کاهش سریع وزن باید کمی بیشتر از این مقدار کالری مصرف کرد و قطعاً برای رژیمهای 3 روزه و (نه بیشتر) کمتر از 800 کالری نباید مصرف کنیم. همچنین، او بر دریافت پروتئین کافی برای حفظ ماهیچه و کنترل گرسنگی تأکید کرد. اکثر بزرگسالان به ازای هر کیلو وزن، روزانه حدود یک سوم گرم پروتئین، نیاز دارند. برای افراد 68 کیلویی، 50 گرم که معادل 300 گرم گوشت سینه مرغ است. حال اگرخود من، نیاز به کم کردن وزن داشته باشم، کالری غذای خود را به 1000 می‌رسانم. همچنین، صبحها 3 کیلومتر پیاده روی می‌کنم (علاوه بر تمرینهای ورزشی که معمولاً ظهرها انجام می‌دهم). این تغییرات به من کمک می‌کنند تا بیشتر احساس مسوولیت کنم. این روش 5 کیلو در 10 روز نیست ولی پاسخگو است.

راههای ساده برای کاهش وزن

راههای ساده برای کاهش وزن
خیلی از ما هر چند که وزن خود را کاهش می‌دهیم اما نسبت به آنچه می‌خوریم و ورزش می‌کنیم دقت نمی‌کنیم. خیلی کارها هست که یا نباید ...

خیلی از ما هر چند که وزن خود را کاهش می‌دهیم اما نسبت به آنچه می‌خوریم و ورزش می‌کنیم دقت نمی‌کنیم. خیلی کارها هست که یا نباید انجام دهیم یا باید بیشتر انجام دهیم تا سلامتی خود را بهبود ببخشیم.

 بیشتر بخوابید

تحقیقات نشان داده است که اگر هر شب فقط 4 تا 7 ساعت بخوابید بعد از یک زمان کم (در حدود 6 شب)سطح گلوکز افزایش پیدا می‌کند. البته تازه والدین‌ها از این قاعده مستثنی می‌باشند. اما هر کس دیگری باید در شب 8 ساعت بخوابد و قبل از نیمه شب هم باید به رختخواب برود. هر ساعت استراحت قبل از نیمه شب، ارزشی دو برابر از استراحت بعد از این ساعت دارد. چون که مقدار کورتیزول در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

 غذاهای فراورده و تصفیه شده کمتر مصرف کنید

از خوردن غذاهای سریع و سرخ شده اجتناب کنید و سعی کنید هر چه بیشتر غذاهای طبیعی را استفاده کنید. واجب است که فیبر به اندازه کافی مصرف کنید، این ماده در میوه‌جات و سبزی‌جات به وفور یافت می‌شود.

 از نوشیدنی های قندی استفاده نکنید. در عوض آب زیاد بنوشید

آب برای خیلی چیزها مثل هضم وحذف مواد سمی ‌بدن مفید می‌باشد. همچنین برای انتقال مواد مغذی به سلول هایی از بدن که برای سوزاندن کالری انرژی نیاز دارند.

 آشپزخانه خود را بیشتر بشناسید.

درست است که وقت می‌گیرد اما به شما فرصت می‌دهد تا غذای خود را بهتر انتخاب کنید و از مواد بهتری در آشپزی استفاده کنید.

 آرام بجوید

وقتی غذا میل می‌کنید به آرامی‌بجوید. فرهنگ ما همه را تشویق می‌کند فقط وقتی که نشسته‌ایم و آرام هستیم غذا بخوریم.

 به طور عمیق نفس بکشید

متاسفانه خیلی از روزها ما به طور عمیق نفس نمی‌کشیم. نیمه روز و در پایان روز 10 نفس عمیق و هشیارانه بکشید. چشم های خود را ببندید و هوا را از طریق بینی وارد شش‌ها کرده و از طریق دهان به بیرون بدهید. به طور عمیق نفس کشیدن خیلی مهم می‌باشد خواه روز پر استرسی باشد، یا شروع روز و یا بخواهید غذا بخورید.

 گرسنگی نکشید

بعضی افراد ممکن است که به اندازه کافی غذا نخورند، در این صورت فقدان کالری بدن را در حالت ذخیره قرار می‌دهد. بدن انسان خیلی تیز هوش می‌باشد و اگر به اندازه کافی غذا دریافت نکند، متابولیسم به بدن هشدار می‌دهد که هر کالری را که دریافت می‌کند ذخیره کند یا انرژی را از بافت ماهیچه تولید کند. این به ضرر بدن می‌باشد. ضمنا صبحانه را حذف نکنید. افرادی که صبحانه نمی‌خورند 4 برابر افزایش وزن پیدا می‌کنند.

 فراتر از ورزش بروید

اگر بیرون از منزل کار می‌کنید، احتمالا نمی‌توانید آنچه را که میل دارید بخورید یا بنوشید. باید بدانید که ورزش همراه با خوب غذا خوردن و روحیه خوب داشتن مفید می‌باشد.

 برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم. به خاطر داشته باشید که تندرست بودن چیزی است که باید هر روز برای آن در تلاش باشیم.

چطور چربی بیشتری بسوزانید؟

چطور چربی بیشتری بسوزانید؟
موقع کاهش وزن بوسیله رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی، مراقب باشید که پروتئین به اندازه کافی مصرف کنید. اصلاح چربی اضافی بدن یکی از ....

موقع کاهش وزن بوسیله رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی، مراقب باشید که پروتئین به اندازه کافی مصرف کنید. اصلاح چربی اضافی بدن یکی از توصیه‌های پزشکی برای کاهش خطر سرطان و بیماری‌های مزمن می‌باشد. اما امروزه پزشکان می‌گویند که کاهش وزن با رژیم غذایی مناسب و ورزش بدون دریافت پروتئین بی‌فایده می‌باشد. یک تحقیق جدید،که اخیرا در نشریه رژیمی ‌در آمریکا به چاپ رسیده است، درباره کاهش وزن 3 گروه از خانم‌ها می‌باشد. خانم‌ها که همه چاق و یائسه بودند، به طور تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند. یک گروه که در حدود 400 کالری در روز مصرف خود را کاهش داد. و دو گروه دیگر که مصرف کالری را کمتر کاهش دادند ولی سه روز در هفته ورزش کردند.(یک گروه با شدت پائین، گروه دیگر با شدت بالا).
خبرهای خوب:
همه این خانم‌ها به طور میانگین بعد از 5 ماه 11 کیلو وزن کم کردند. با این وجود، حتی گروهی که فعالیت بدنی داشت، در حدود 3/1 کاهش وزن چربی نبود بلکه بافت ماهیچه‌ای کم چربی بود. چه کسانی بیشتر چربی از دست دادند نه بافت ماهیچه ای؟ خانم هایی که پروتئین بیشتری دریافت کرده بودند بیشتر چربی‌های اضافی بدن را کاهش داده بودند. در تحقیقی دیگر، که زودتر از تحقیق بالا در سال 2005 در نشریه‌ای در آمریکا به چاپ رسیده بود، محققان به نتایج مشابهی بین زنان میانسال چاق دست پیدا کردند.
در این مطالعه که رابطه بین رژیم پروتئین و فعالیت بدنی را در زمان کاهش وزن بررسی می‌کرد دانشمندان به این نتیجه رسیدند: زنانی که فعالیت بدنی کمی ‌داشتند و مقداری پروتئین مصرف می‌کردند، بیشترین بافت ماهیچه‌ای را از دست دادند، خانم‌هایی که همان مقدار پروتئین را مصرف می‌کردند اما بیشتر ورزش می‌کردند بافت ماهیچه‌ای کمتری را از دست دادند- و در نهایت آن دسته از زنانی که ورزش ایروبیک را انجام می‌دادند و پروتئین بیشتری مصرف می‌کردند کمترین مقدار بافت ماهیچه‌ای خود را از دست دادند و در عین حال بیشترین چربی را سوزاندند.

آنچه که از این تحقیقات بر می‌آید این است که آنهایی که در حال کاهش وزن می‌باشند باید بیشتر از سایر افراد پروتئین مصرف کنند. اگر چه در روش‌های سنتی مقدار مصرف و نیاز به پروتئین را نسبت به کل کالری ورودی به بدن می‌سنجیدند اما امروزه کارشناسان این نیاز را نسبت به سایز بدن یا وزن شخص می‌سنجند. کارشناسان به افرادی که در حال کاهش وزن می‌باشند توصیه می‌کنند که وزن خود را بردو تقسیم کنند، و عدد به دست آمده را برای مصرف پروتئین در هر روز بر حسب گرم در نظر بگیرند.

همچنین توجه به مقدار نیاز پروتئین برای بعضی افراد مهم می‌باشد. مثلا افرادی که دچار چاقی مفرط می‌باشند نیاز به پروتئین بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند. همچنین افراد مسن باید برای نگه داشتن بافت ماهیچه ای خود پروتئین بیشتری مصرف کنند. با این وجود افرادی که بیماری کبد یا کلیه دارند باید برای افزایش مصرف پروتئین با پزشک خود مشورت کنند. افزایش مصرف پروتئین بدین معنی نیست که گوشت بیشتری مصرف کنیم. در حقیقت، باید به رژیم گیاهخواری که فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای بدن تامین می‌کند، روی آورد. خوشبختانه خیلی از غذاهای گیاهی پروتئین را فراهم می‌کنند. این غذاها شامل لوبیاها، سبزیجات، غلات، آجیل و دانه ها می‌باشند. بیشتر افراد بزرگسال می‌توانند با مصرف روزانه 5 تا 6 اونس(در حدود 170 گرم) بوقلمون کم چربی، ماهی یا گوشت و یا لبنیات، نیاز به پروتئین خود را برآورده کنند. افرادی که تمایل دارند گوشت و فرآورده‌های لبنی را از رژیم غذایی خود حذف کنند باید مصرف منابع گیاهخواری پروتئین را، که شامل انواع لوبیا، آجیل و دانه‌ها می‌باشند، دو برابر کنند. همچنین تخم‌مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

 تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
  -------------- ----------- -----------
صفحات
نویسندگان
برچسب ها
نظر سنجی
آیابرای نویسندگی و طراحی وتشکیل انجمن می توانید دست دوستی داده و با ماهمکاری کنید؟



دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
 ------------------------------------------

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

-------------------- -------------- --- تماس با ما ------------------------ ---------------------------
 ------------------------
weblogbartar.ir
weblogbartar.ir
------------------ -------------------------




------------------------------
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
------------------------------------
-------------------------------- ------------------------------- -----------------------------

بهداشت محیط زیست

-----------------------------

بهداشت محیط زیست

------------------------------ --------------------------------
--------------------------
--------------------------------- تماس با ما ------------------------